جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان .

جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان

آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

قرمز، صورتی و رنگ های طیف گرم

رنگ آتش و رنگهای گرم که انسان را به یاد دنیای مادی و آتش جهنم می اندازد. قالی های ایرانی همگی رنگ قرمز دارند. این بدان معنا است که دنیا باید زیر پای تو باشد و تو موجودی آسمانی هستی. از طرفی تیره بودن و فشار رنگ گرم قرمز باعث می شود انسان کشش بیشتری به سمت بالا و حرکت استعلایی پیدا کند.

اگر بخواهیم یک تناظر یک به یک میان رنگ قرمز و هندسه های مربع، مثلث ، دایره برقرار کنیم؛ هندسه دایره به خاطر زنانه بودن از همه به رنگ قرمز و طیف گرم نزدیکتر است.

آبی، سبز، فیروزه ای و طیف سرد رنگ: رنگ آسمان و رنگ سرد بهشت. گنبدها اکثرا فیروزه ای رنگ هستند و به انسان اعلام می کند که همانند آسمان بالای سرت فیروزه ای و سبز و آبی و پاک باش. در تناظر یک به یک می توان آبی را با مردانگی و مربع و عقلانیت متناظر دانست.

طیف خاکستری (سیاه و سفید)

رنگ نبودن، استفاده از این رنگ در دین کراهت دارد. رنگ عزاداری و غم و اندوه از دست دادن عزیزان. در یک تناظر یک به یک می توان این رنگ ها را با هدف گرایی و جهات جلو، عقب و هندسه مثلث و هدف گرایی متناظر دانست. هرچه روشنتر و خالص تر (حذف خاکستری) و هرچه خاکستری بیشتر، رنگ پخته تر و جا افتاده تر.

طلایی

رنگ گوساله سامری که به گفته قرآن شادی بخش است. استفاده از این رنگ بعنوان متریال با ارزش طلا در گنبد ائمه نماد کاخهای ایشان از طلا و زمرد و یاقوت و سنگهای قیمتی می باشد.


برچسب: معانی رنگ در معماری سنتی، رنگ در معماری، معماری سنتی، نور و رنگ در معماری، تاثیر رنگ در معماری سنتی، رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۵:۴۶ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)