جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان .

جامع ترین اخبار و اطلاعات صنعت ساختمان

شیوه رازی و بناهای این شیوه

مسجد جامع کبیر قزوین

این مسجد در دوره شیوه رازی ، در محل دباغان و در حاشیه غربی خیابان امام خمینی قرار گرفته است. مسجد با مناره‌های باشکوه و ایوانه‌ای بلند و گچبری‌های ممتاز از آثار نفیس دوره اسلامی شهر قزوین و شیوه رازی است. قدیمی‌ترین قسمت این مسجد طاق هارونی است. هارون الرشید (خلیفه عباسی) در قرن دوم هجری در موقع عزیمت به خراسان که به قزوین آمده بود فرمان ساختن باروی شهر و این مسجد را داد. بنا به گفته مورخان، این قسمت صدر مسجد کبیر را تشکیل می‌داده و طاق هارونی را مقصوره کهن نیز می نامند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۰:۵۹ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

پکیج بوش

شرکت صنعتی بوش با سالها تجربه ، پکیج هایی با کیفیت بالا در بازار عرضه می کند. تاسیسات نوبهار در ادامه شما را با این محصول بیشتر آشنا میکند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۷:۳۷ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

بررسی میراث به جامانده از افشاریه در کتیبه قرآنی کاخ خورشید

کاخ خورشید بنای شاخص تاریخی ـ مذهبی شهرستان کلات است، فرضیه‌های متعددی در رابطه با کاربری این اثر تاریخی مطرح می‌شود، اما آنچه به این عمارت هویت می‌بخشد، کتیبه‌ای قرآنی متشکل از آیات سوره نبأ بوده که فرضیه مقبره بودن این بنا را تقویت می‌کند.

کاخ خورشید شهر کلات، بنایی تاریخی و مربوط به دوره افشاریان است که بر فراز بناهای کهن‌تری از دوره ایلخانی ساخته شده است و اهداف متعددی برای ساخت آن توسط متخصصان مطرح می‌شود که با توجه به وجود کتیبه قرآنی، رسم‌بندی‌ها، شکل کلی سازه و قیاس آن با ابنیه مشابه و معاصرش، فرضیه مقبره بودن این بنا قوت بیشتری می‌گیرد.


برچسب: کلات، کتیبه قرآنی، آیات سوره نبأ، کاربری، معماری مذهبی، مقبره، کاخ خورشید، قرآن،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۸:۰۴ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

معماری پسامدرن،رابرت ونتوری و رویکرد نمادگرایی تاریخی

رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه"سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.


برچسب: رابرت ونتوری، معماری پسامدرن، رویکرد نمادگرایی تاریخی،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۲:۳۴ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

نصاب سقف شیب‌دار درخانه های ویلایی

برای اجرای سقف شیروانی با توجه به انتخاب صحیح پوشش سقف شیب دار در نگهداری ساختمان و راحتی سرنشینان ساختمان، لازم است توضیحی در مورد انواع پوشش سقف شیب دار ارائه دهیم. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا در مورد انواع سقف‌های شیب دار، نحوه طبقه بندی آن و چگونگی استفاده از آنها در خانه‌های ویلایی بیشتر بدانید.


برچسب: قیمت اجرای شیروانی، قیمت پوشش سقف شیب‌دار، عوامل موثر بر انتخاب سقف شیبدار، آشنایی با سقف شیبدار، طبقه بندی سقفهای شیبدار و پوشش آنها،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۵:۰۶ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

بررسی کوتاه معماری در عصر تغییر اقلیم

هدف این نوشتار ارائه اصول معماری در عصر تغییر اقلیم است. ضرورت این امر از آنجا ناشی میشود که نرخ گرم شدن کره زمین، افزایش یافته است. به طور علمی اثبات گردیده است که انسان و فعالیت های او موجب افزایش تراکم جو ی گازهای گلخانه ای شده است و همین امر مسبب اثر گرمایش جهانی است. گستردگی مشکل گازهای گلخانه ای به حدی است که به منظور کاهش خطرات تغییر فاجعه آمیز اقلیم، نیاز توقف افزایش تراکم آن که به وسیله سوختن انرژیهای فسیلی تولید می شود ، احساس میگردد و بشر نیاز دارد که به سرعت از استفاده گاز گلخانه ای حاصل از سوخت فسیلی ، به سمت وابستگی بیشتر به انرژی تجدیدشونده پاک، حرکت کند.


برچسب: دسترسی خورشیدی شهری، تغییر اقلیم، طراحی خورشیدی ایستا، سیستم خورشیدی پویا، گرمایش و سرمایش،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۹:۴۸ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

راه حل معضلات استفاده از پکیج در ساختمان ها

استفاده از پکیج دیواری در کنار مزایای خاص خود از جمله خطرات کمتر و همچنین کم حجم بودن نسبت به شوفاژ دارای معضلات خاص خود است از جمله این موارد می‌توان افت فشار آب به جهت رسوب گذاری در درون لوله ها و افزایش مصرف انرژی اشاره کرد برای جلوگیری از این کار می توان از انواع سخت گیر مخصوصاً سخت گیر مغناطیسی اشاره کرد سختی گیری آب به روش مغناطیسی دارای مزایای بسیاری است

چرا به سختی گیر مغناطیسی نیاز داریم

در سیستم هایی که سیال آب جهت خنک کاری استفاده شود و یا احتیاج به این داریم که آب را حرارت بدهیم احتمال ایجاد رسوب بالا می رود که نتیجه آن این خواهد بود که اتلاف انرژی بالایی خواهیم داشت و این عمل باعث هدر رفت منابع انرژی خواهد بود با توجه به اینکه اکثر منازل و مجتمع های مسکونی از سیستم های حرارتی برای گرمایش و یا سرمایش استفاده می‌کنند با مدیریت رسوب گذاری می توان قدم مثبتی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی برداشت
 ویژگی های سختی گیر مغناطیسی عبارت اند از:
-سختی گیر مغناطیسی مانع به وجود امدن رسوب در دستگاه ها و تجهیزات می شود .
سختی گیر مغناطیسی با جلوگیری و دفع رسوبات از قبل شکل گرفته بر روی دیواره لوله ها مانع از آسیب رساندن ان به دستگاه و تجهیزات می شود
-سختی گیر مغناطیسی با افزایش انتقال حرارت به مبدلها باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی می شود .
-اگر خوردگی لوله کم شود نتیجتا طول عمرلوله هاوتجهیزات بالا می رود که این یکی دیگر از کار های دستگاه سختی گیر مغناطیسی است.
-با بالا رفتن حلالیت آبی که تحت تاثیر سختی گیر مغناطیسی است . ،مواد شوینده مانند صابون و شامپو بهترکف می کنند
-با بکارگیری از سختی گیر مغناطیسی احتیاج ما به سختی گیرهای شیمیایی ، تبادل یونی واسیدشویی از بین خواهد رفت.
-سختی گیر مغناطیسی موجب تغییرات فیزیکی در آب می شود.
علاوه بر سازگاری بامحیط زیست برخلاف سختی گیرهای شیمیایی وتبادل یونی که باعث افت کیفیت آب می شود مرغوبیت آب راهمچنان خوب و مطلوب حفظ می کند
-نصب سختی گیر مغناطیسی سهل و ممکن وقابل تعبیه بر روی هر نوع لوله می باشد
 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۱:۵۷ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 2)

بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.

مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟


برچسب: شهر ساسانی بیشاپور، آثار تاریخی شهر فیروزآباد، زبان مردم شهرستان فیروزآباد، منار میلو، کاخ فیروز آباد، قلعه دختر از اردشیر، ساسانی بر فراز کدام رود است، آثار تاریخی فیروز آباد، قلعه دختر اردشیر ساسانی، شکل دایره ای، شهر گور، نظام طبقاتی، اردشیر خوره، معنی شهر گور، فیروزآباد، کاخ اردشیر بابک، علت نام گذاری شهر گور،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۵:۵۲ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 1)

 

آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.


برچسب: شهر ساسانی بیشاپور، آثار تاریخی شهر فیروزآباد، زبان مردم شهرستان فیروزآباد، منار میلو، کاخ فیروز آباد، قلعه دختر از اردشیر، ساسانی بر فراز کدام رود است، آثار تاریخی فیروز آباد، قلعه دختر اردشیر ساسانی، شکل دایره ای، شهر گور، نظام طبقاتی، اردشیر خوره، معنی شهر گور، فیروزآباد، کاخ اردشیر بابک، علت نام گذاری شهر گور،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۱:۴۴ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)

آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.


برچسب: معانی رنگ در معماری سنتی، رنگ در معماری، معماری سنتی، نور و رنگ در معماری، تاثیر رنگ در معماری سنتی، رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۵:۴۶ توسط:Basil موضوع: معماری نظرات (0)